AFTELLEN NAAR MILANO DESIGN WEEK (5-10 september).

 

 

WAAROM JE DIT JAAR ABSOLUUT NAAR MILAAN MOET

 

Het is bijna zover: Milano Design Week.

Nadat twee edities van dit jaarlijks designfeest afgelast of uitgesteld werden, waagt de beursorganisatie toch de sprong.  Op 5 september wordt het startschot gegeven van editie 2021.

 

HET WORDT NIEUW EN HET WORDT ANDERS

Van een overvolle beurs in Rho Fiera en volgepropte metro’s zal geen sprake zijn, noch van drukbezochte events in Milaan stad.

De beurs zelf wordt samengebald in twee overzichtelijke hallen, kleiner en soberder, met uniforme stands naar een creatief concept van Stefano Boeri.  Het wordt een soort galerij waar de exposanten enkel hun nieuwigheden laten zien.

De showrooms in Milaan stad zijn vaak enkel na afspraak te bezoeken, en veel merken huren zelfs niet eens een prijzig pand in Milaan voor de duur van de beurs.  Ze kiezen ervoor om hun klanten te ontvangen in hun eigen bedrijfsshowroom buiten Milaan.

Hoe druk het wordt, op welke manier de merken het gaan aanpakken, welke impact al die showrooms buiten Milaan gaan hebben: niemand die het echt kan voorspellen.

 

LOONT HET DAN WEL DE MOEITE?

Een aantal van onze klanten twijfelt daarom of het dit keer wel de moeite is om naar Milaan te vertrekken. Maar het zou glashelder moeten zijn: wie een meubelwinkel runt, doet er vooràl dit keer goed aan om de koffers te pakken richting Milaan.

De meest voor de hand liggende reden: bij veel merken is het de eerste mogelijkheid in anderhalf jaar om de nieuwigheden in real life te zien.

 

DE ALLERBELANGRIJKSTE REDEN: CONNECTEREN

Maar dat is volgens ons niet de grootste reden waarom het belangrijk is om deze editie te bezoeken.  De àllerbelangrijkste reden is, dat het na deze hectische periode een uitgelezen kans is om de persoonlijke banden met de belangrijkste leveranciers weer nauwer aan te halen.  Anderhalf jaar zonder beurzen en met veel reisrestricties hebben ervoor gezorgd dat veel mensen al te lang op hun eigen eilandje zitten, waar weinig ruimte is voor echt warm, persoonlijk contact.

Er zullen ongetwijfeld minder bezoekers zijn.  Wie wél op bezoek gaat, zal daarom op heel wat persoonlijke tijd en aandacht van hun leveranciers kunnen rekenen.

Van dergelijke kwalitatieve netwerking is nog nooit iemand slechter geworden, toch?

 

ANDERS EN BETER?

Dat het anders wordt, is zeker.  Maar dat is daarom niet eens zo slecht.  De opeengepakte mensenmassa in de gangen van het beursgebouw, de gejaagdheid op de stands, de overvolle ‘te bezoeken’-lijstjes …. Er waren er weinig die er écht vrolijk van werden.

De showrooms zijn dit jaar vaak enkel na afspraak te bezoeken.  Om Covid-proof te kunnen werken in de eerste plaats, maar de signalen die wij vanuit onze merken krijgen zijn overduidelijk: dat ze hierdoor echte één-op-één aandacht gaan kunnen geven aan de klanten die ze al zo lang niet gezien hebben, vinden zij het allergrootste voordeel.

 

DE START VAN IETS NIEUWS?

Wij wagen een gokje: de Salone del Mobile wordt nooit nog het dure massa event dat het geweest is.  Stands van honderdduizenden euro’s, die na een week dienst zonder pardon in een container voor het grof vuil verdwijnen?  Wie krijgt dat nog uitgelegd in tijden waar circulaire economie en milieubewust leven steeds meer aan belang winnen?

Dus wij zijn héél nieuwsgierig en ongeduldig om het allemaal vanop de eerste rij te gaan bekijken, want dit wordt misschien wel het startschot van vernieuwing en verjonging in de manier waarop dergelijke events aangepakt worden.

We hopen dat veel Belgische en Luxemburgse meubelwinkels inzien welke unieke editie dit wordt en begrijpen dat het vooral een uitzonderlijke kans is om kwalitatief te netwerken.

Wie wil weten waar onze merken te vinden zijn tijdens de Milano Design Week, vindt alle info terug op dit overzicht.

 

 

 

Newsletter

In onze newsletters delen we insights en interessante informatie over onze brands. Schrijf in en blijf op de hoogte.

Schrijf in op onze newsletter.